Uitleg Google Analytics - Handige tips voor beginners en gevorderden
361
post-template-default,single,single-post,postid-361,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.2,vc_responsive

Uitleg Google Analytics

Uitleg Google Analytics

Uitleg Google Analytics 

Vrijwel elke website maakt gebruikt van Google Analytics om de statistieken van de website door te meten. Dit komt voornamelijk doordat het redelijk compleet en gratis is. Om precies te weten wat er op uw website gebeurt is een goede uitleg van Google analytics dus zeer belangrijk. Tijdens Uitleg Google analytics leggen wij eerst de basis statistieken van de categorie ‘Doelgroep’ uit, daar de meeste mensen weten wat het ongeveer betekend, maar niet hoe het exact werkt. Google Analytics is in de online marketing branche één van de belangrijkste tools om inzicht te krijgen in prestaties van campagnes.

Analytics doelgroep - uitleg google analytics

Uitleg Google Analytics – Bezoeken en Bezoekers

Het verschil is in de basis heel eenvoudig: één bezoeker kan meerdere bezoeken aan uw website brengen. Kortom: een bezoeker kan worden gezien als een unieke bezoeker, terwijl bezoeken niet uniek zijn.
Dat betekend dat bezoeken en bezoekers een overlap hebben.
Wanneer worden bezoekers bezoeken?

Dat gaat (helaas) een stuk sneller dan de meeste gebruikers van Google Analytics zich realiseren en daarom kan een uitleg veel duidelijkheid scheppen. Als iemand een bezoek aan uw website brengt en vervolgens 30 minuten inactief is, dan zal hij of zij bij een volgend bezoek gewoon weer als bezoeker (uniek) worden geteld. Ook als iemand uw website via Google Adwords bezoekt en bijvoorbeeld 5 minuten later via een andere Google Adwords campagne van u bezoekt, dan telt dat als 2 unieke bezoekers. Daarnaast speelt het moment van de dag nog een rol, want om middernacht worden al deze sessies van unieke bezoekers gereset en tellen ze vervolgens weer mee als unieke bezoeker.
Conclusie: een unieke bezoeker kan zeker niet uniek worden genoemd.

Uitleg Google Analytics – Paginaweergaven en pagina’s/bezoek

Paginaweergaven geeft aan hoeveel pagina’s er tijdens alle bezoeken zijn bezocht. Dit is belangrijk om te weten, want afhankelijk van het soort website geeft dit heel duidelijk aan wat voor gedrag gebruikers op uw website vertonen.

Dat komt helemaal duidelijk naar voren bij de gemiddelde hoeveelheid pagina’s/bezoek (pagina’s per bezoek). Voor de meeste webshops is het belangrijk dat dit aantal niet heel erg laag ligt, want dat betekend waarschijnlijk dat mensen snel afhaken. Als de hoeveelheid pagina’s per bezoek heel erg hoog ligt, bijvoorbeeld op 25 en uw conversie percentage erg laag, dan kan het betekenen dat mensen lang moeten zoeken en dat uw webshop te complex is. Uiteraard zou u dan meer research moeten doen en verschilt dit per branche.

Uitleg Google Analytics – Gemiddelde bezoekduur en bounce percentage

De gemiddelde bezoekduur en het bounce percentage hebben ook een sterk verband met elkaar. Een bezoeker ‘bounced’ als hij of zij na 1 pagina de website alweer verlaat. Doorgaans komt dit doordat de website niet aan de verwachting voldoet. Dit komt vaak voor bij slechte websites en websites die zeer breed adverteren. U zult dit doorgaans ook in de gemiddelde bezoekduur terugvinden, die redelijk laag zal zijn. Het kan heel erg per website verschillen, maar de ervaring leert dat een doorsnee webshop op een gemiddelde bezoekduur van ongeveer 3 minuten ligt. Het bounce percentage voor een webshop zal tussen de 30% en 45% liggen.

Uitleg Google Analytics – % Nieuwe bezoekers

Dit klinkt zeer logisch en dat is het op zich ook, maar hoe nieuw is een nieuwe bezoeker? Dat hangt af van de gekozen datum range rechts boven in Google Analytics.

Datum Google Analytics

Binnen de geselecteerde periode wordt dus bepaald of een bezoeker nieuw of terugkerend is en daardoor kan dit percentage per periode verschillen.
U kunt nieuwe bezoekers bijvoorbeeld gebruiken om het effect van een nieuwe marketing campagne door te meten. Als u een bredere of nieuwe bron van bezoekers wilt aanboren, dan kan een vergelijking tussen de periode voor- en na de campagne een stijging laten zien, waardoor de campagne succesvol een nieuwe bron van potentiële klanten heeft aangeboord.

De komende weken bereiken we de serie uitleg Google Analytics uit en kijken wij naar de andere onderdelen van deze tool.

Heeft u vragen over het gebruik van Google Analytics? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met online marketing bureau Shoptimalisatie.